Starter, bijberoeper, eenmanszaak of vennootschap: vragen over ondernemen heb je ongetwijfeld. En terecht. Want je bent als zelfstandige ondernemer maar beter goed geïnformeerd. Fintegriteit verzamelde daarom voor jou enkele FAQ’s mét onze antwoorden erop.
Borrelen er nog andere vragen in je ondernemersbrein op? Wil je meer weten over een van de onderwerpen? Neem gerust contact met ons op. We staan je graag uitgebreid te woord. Want begrijpelijke besprekingen maken deel uit van onze aanpak!
Welke kostprijs moet ik budgetteren voor mijn boekhouding?
Dat is ongetwijfeld de meest gestelde vraag. En tegelijk de vraag die het moeilijkst te beantwoorden is. Want alles hangt af van de workload van jouw specifieke dossier.
Deze factoren beïnvloeden de prijs:
- Ben je ondernemer in bijberoep of hoofdberoep, vrijgesteld van btw of niet?
- Heb je een enkelvoudige of dubbele boekhouding? Als eenmanszaak kan je kiezen. Als vennootschap ben je verplicht om een dubbele boekhouding – dus opbrengsten, kosten en financiële gegevens – te voeren.
- Nemen we je volledige boekhouding over of doe je delen zelf? Dat kies je helemaal zelf. Hoe meer boekhoudkundig werk wij in handen nemen, hoe meer tijd jij voor je zaak overhoudt.
Ons advies? Denk goed na over de werkwijze die voor jou past. Een correcte boekhouding is een stevige basis om gefundeerde beslissingen te nemen. Bovendien bespaar je heel wat geld als je in orde bent met de wettelijke en fiscale verplichtingen. De kostprijs van je accountant verdien je dus sowieso terug.
Wil je graag een richtprijs? Kom langs voor een kennismakingsgesprek en we maken vrijblijvend een inschatting voor jou.